24 maj 2007

Käka å göra rätt för sig

Nu har Hotell & Restaurang gjort det enkelt för oss att vara goda konsumenter. De har på många större orter gjort ”schyssta listor” på restauranger som har kollektivavtal.

Nu vet jag vilka lunchställen i min omgivning som är ok. Faktum är att jag funderar på några som saknas, hur det kommer sig. Men jag är inte värre än att när de tecknat avtal så går jag dit igen.

På hemsidan har också HRF gett tips om hur man ska kunna lista ut mer:

1. Kolla upp om dina favoritställen har avtal, och skriv ut den del av listan som täcker det område där du oftast äter ute.

2. Håll utkik eter SHR-dekalen. Den finns inte på alla ställen som har avtal, men där den finns uppsatt, har personalen garanti för löner och anställningsvillkor genom avtal.

3. Fråga personalen eller chefen på stället om det finns avtal. Om inte - uppmana dem att teckna.

4. Om priserna är allt för låga - t ex 19 kr för en öl eller 49 kr för en normal lunch - finns det stor risk för att stället inte har avtal, utan konkurrerar med lönedumping. (Detta gäller dock ej t ex hamburgerkedjor, som kan hålla låga priser trots att de har kollektivavtal. Fråga därför om du är osäker.)

5. Mejla avtal@hrf.net och fråga om ett ställe har avtal.

Omedelbart ska jag mejla HRF om ett par ställen jag saknade. Det kan ju finnas ställen som inte saknar avtal, som jag tar för givna ska ha avtal med HRF men som har med Livs, Handels eller annat fack. De ska jag ju naturligtvis behandla som schyssta.

Känns skönt att veta att jag kan äta och dricka och göra rätt för mig.

Inga kommentarer: