24 februari 2007

Sinne för proportioner?

I morse på mitt numera vanliga lördagsbesök till blockaden i Nacka hade jag med mig fyra ungdomar från Ryssland som är på studiebesök till Vänsterns Internationella Forum, VIF.

(För de irriterade liberala besökarna, här följer rapporten om väder och hjältar:
temperatur: minus fyra grader
dagens blockadvaktshjältar: Birgitta och Suzie, samt Kevin som kom långväga från St Görans sjukhus)

Nyfikna på vad det var de såg ställde de en massa frågor till mig om svensk fackföreningsrörelse och dess strategier. Framförallt var de lite förvånade över vad de såg, eftersom svensk fackföreningsrörelse internationellt sett inte är kända för att vara konfliktbenägna. Jag bekräftade att så är fallet, vi har väldigt få konflikter. Men samtidigt fick jag förklara att de konflikter som pågick nu inte är särskilt många fler. Men att det är på grund av opinionsarbete främst från högern som de får en annan uppmärksamhet än vanligt.

Kraven på proportionalitetsregler ställs i det politiska sammanhanget från många på högerkanten. Motiven är att det skulle vara en så väsensskilt annan situation på svenska arbetsmarknad nu än då konfliktreglerna formades, däribland att fritt få begära sympatiåtgärder från andra, utan krav på proportionalitet. Man vill göra gällande att konfliktbenägenheten har blivit för extrem i Sverige, något som inte ens Medlingsinstitutet, MI, håller med om. Läs också Erland Olausson här.

Här är en tabell ur MI:s årsrapport 2006:

Jag kanske pekar ut det uppenbara, men jag måste bara få säga det;
- den svenska fackföreningsrörelsens konfliktbenägenhet är nästintill löjligt låg.

Bland dessa år som redovisas återfinns flera stora avtalsrörelser, ändå är det bara 2003 då Kommunal drog ut i en extra avtalsrörelse som ger något större utslag.

Lite kuriosa i sammanhanget är det var arbetsgivarna som i sympatiåtgärdernas födelse ville ha den rätten. Facken fruktade sympati-lockouter och var emot. Men frågan om proportioner kan bli ganska intressant, om man börjar diskutera lite olika parametrar som grund för proportioner och vems sinne för proportioner som är riktiga.

I en av mina favorittrilogier, Liftarens Guide till Galaxen-trilogin, får man en ganska dramatisk insikt om att definitionen av proportioner är väldigt relativt. Uppfinnaren av Vidgade-Vyer-Vortex uppfann den av det skälet att hans fru tyckte att han ägnade för mycket tid till oväsentliga uppfinningar och beskyllde honom för att sakna sinne för proportioner. Vidgade-Vyer-Vortex beskrivs som ”den grymmaste tortyr en kännande varelse kan utsättas för” och innebär att man för en kort sekund får skåda in i världsalltets obeskrivliga oändlighet. Upplevelsen är så svårfattbar att själen omedelbart utplånas.

Skaparen av Vidgade-Vyer-Vortex drog därefter slutsatsen:
"Om livet ska fortsätta att fungera i ett universum av den här storleken, så är det en sak det inte kan kosta på sig, nämligen sinne för proportioner."
Proportioner måste alltså begränsas till några överskådliga parametrar, annars så blir allt trivialt om man gör proportionerliga jämförelser med världsalltet. Ni vet hur man säger ibland när nåt trist har hänt, ”men vad gör det om hundra år”. Mitt sinne för proportioner bestäms utifrån vad jag själv har ork att klara av och vad jag har intresse av och det är väldigt växlande. Det märker vi inte minst när kraven ställs på proportionalitetsregler för konflikträtten.

Uppfattningen från de som ställer krav på den begränsningen är att det arbetsgivarna tycker är proportionerligt, är något som är absolut proportionerligt. Facket kan ju uppenbarligen inte ha något sinne för proportioner, eftersom det är deras sinne som ska begränsas. Men visst kan vi orka ha lite större sinne för proportioner än vad SN har?

Jag begär inte att man ska ställa någon sorts intergalaktisk parameter för vad som ska vara proportioner på arbetsmarknaden, men kan heller inte acceptera mikroskopiska. Jag anser att det är rimligt att en organisation som har som målsättning att tillvarata sina medlemmars kollektiva intresse har ett sinne för proportioner som är större än inom ett företag.

Kommunal Nackas sinne för proportioner baseras på att 19 av 45 hemtjänstföretag saknar kollektivavtal. Det innebär två saker för dem. Att de har en stor andel medlemmar som inte har sina anställningsvillkor reglerade. Att anställda på 42% av företagen har villkor som sätter en lönepress nedåt för anställda på 58% av företagen. I Kommunal Nackas värld är det orimliga proportioner.

I fallet Wild’n’Fresh är HRFs sinne för proportioner det att 80% av deras arbetsmarknad skulle vara oreglerad om de lät bli företag i Wild'n'Fresh storlek. För den svenska modellen, som baseras på att parterna är starka och ansvarstagande, skulle SN:s sinne för proportioner innebära att den ena parten, då inte SN, inte skulle klara sin uppgift.

Vems sinne för proportioner ska råda?

12 kommentarer:

Emil sa...

En alternativ tolkning av att så många företag står utanför kollektivavtalen skulle ju också kunna vara att dessa inte är anpassade för denna typ av verksamhet och att man därför får söka efter nya lösningar.

Bertil Nilsson sa...

Det här med kollektiv-AVTAL, alltså...

Det normala i ett rättssamhälle är ju att avtal för att vara giltliga skall ingås frivilligt, dvs utan fysiska, psykiska eller ekonomiska påtryckningar.

Varför gäller inte detta kollektivavtal, eller gör det? Jag är kanske väldigt okunnig, men har vi en särskild lagstiftning som undantar kollektivavtal från gängse regler?

Vem utdömmer sedan straffet om någon part bryter "avtalet" och vad består det av?

Lisa Rasmussen sa...

en liten upplysning bara...

SAF, sedermera SN, har alltid, sen kollektivavtalens begynnelse, gillat oc glatt tecknat kollektivavtalet, eftersom det innebär FREDSplikt för de som jobbar...

alltså att man inte strejkar varje gång man har nåt att klaga på, utan att man förhandlar om tolkningen av avtalsreglerna, produktionen fortgår.

nu verkar SN bara vilja plocka russinet ur kakan... ha avtal där de behöver kontrollera de anställda, och slippa och kunna lönedumpa där folk är så förhandlingssvaga att man inte behöver fredsplikten för att hålla dem i schack...

Mr. JB sa...

Snälla Lisa, du är ganska slut enligt min mening.

Om jag nu startar ett företag, belånar mig på det jag äger och har, och sedan anställer 1 person på halv eller heltid skall jag alltså teckna kollektivavtal!

Det finns ju per definition inte ett kollektiv bestående av en enda person på hel eller halvtid. Sedan att du och dina gelikar med lagstiftning ville förbjuda deltidsanställning säger väl allt.

Var skall ni arbeta när inga arbetsgivare längre finns och regelverket gjort det omöjligt att driva företag.

Finns det ingen som tillverkar skjortor, finns det heller inga skjortor att tvätta. Skall det vara så förtvivlat svårt att förstå!

Emil sa...

Lisa,
Nja, riktigt så enkelt är det inte, faktum är att i SN ingår framförallt större arbetsgivare för vilka det passar bra med kollektivavtal och centrala förhandlingar. Det finns inte heller någon som säger att det inte skall fortsätta vara så för dessa. Det vi liberaler säger är ju att:

1) Arbetsgivare inte skall tvingas teckna kollektivavtal om inte personalen vill det. På en större arbetsplats är det, av naturliga skäl, en större sannolikhet att någon/några i personalen vill ha kollektivavtal än det är på en mindre.
2) "den svenska modellen" togs fram för att passa den industri som fanns i Sverige på den tiden, dvs större verkstadsindustri, den passar därför inte lika bra till mindre företag som behöver en större flexibilitet och där "avståndet" mellan ledning och personal är mindre samtidigt som antalet anställda är färre vilket leder till att det ofta är bekvämare och bättre för både arbetsgivare och -tagare att komma överens om villkoren individuellt, utan att blanda in facket.

Mr. JB sa...

Och sedan fatta, småföretagarvärlden har inget med SN,Volvo Ericsson mm att göra.

Ta du och starta eget så får du lära dig en läxa för livet, d v s ta hand om och ansvara för dig själv.
Men det vågar du inte, bättre att sitta o gnälla o gny.

Lisa Rasmussen sa...

mr jb, när du säger det så, att jag är slut, så ok, då förstår jag allt. jag tar tillbaks allt och ska byta helt mina värderingar.

jag tycker att det är rätt så trist att diskutera med folk som angriper en på en massa sätt, men själva tar sig friheten att bete sig precis hur som helst...

min blog har ju gudskelov inte er som målgrupp, för jag är inte så dum att jag tror att jag kan ändra era åsikter. tänker heller inte på detta kårpolitiska sätt ge mig in i nån tävling där bäst retorik vinner priset om rätten att tolka allas verkligheter.

tyck vad ni vill, jag är nöjd med att fackföreningsfolk får en plats där dessa frågor är samlade.

bertil, jag missade dock att svara på en sak, jo, det är så att det finns en särskild kag om kollektivavtal, trodde det var allmängods. alla dessa saker ni tycker är jobbiga är fullt lagliga. är det så att du tycker illa om det, en helt legitim åsikt även om jag inte delar den, är det lagstiftningen du ska angripa. förvänta dig inte att de som både gillar och har nytta av den ska avstå sin rätt för att du inte gillar den.

Mr. JB sa...

Snälla Lisa, jag beter mig inte som jag vill, utan hyser den största respekt för de konventioner vi undertecknat, som det verkar, i motsats till dig.

Mina enskilda rättigheter går före det facket o kollektivet stipulerar. Där går vår åsiktsskillnader om vilka vi är oense.

Vill du gå i flock med kollektiv respekterar jag det, det är ditt val.

Det enda jag begär är att du och dina gelikar respekterar mig på samma sätt om jag väljer att stå utanför.

Det är detta som kallas demokrati och den enskildes rätt enligt undertecknade konventioner. Eller skall de bara ha ett bokstavsinnehåll, meningslöst för alla?

Mr. JB sa...

Lisa, jag fick inget svar!!??

Anonym sa...

Mr.jb: Ditt tonläge är högt och spänt. Som en person man skulle undvika en diskussion med i verkliga livet. Varför skulle det vara annorlunda på internet? Skriv respektfullt, så är jag säker på att du får svar.

kallskänkan sa...

bra skrivit! mycket bra initiativ det här.

Anonym sa...

Mr. JB

Förutom att du är dryg och ett esse i borgerlig dumhet så uppstår ett problem i resonemanget mellan er sida och vår. Det råder konkurensfrihet på de flesta marknader i Sverige. Detta är någon som vi beslutat om att alltid eftersträva. Detta regleras genom lag på flera sätt. Bland annat genom att göra kartellbildningar runt t.ex. pris olagligt.

Men en marknad fråntas dessa regler. Nämligen arbetsmarknaden. I ett samhälle där en liten del (mindre en 7%) äger större delen utav alla produktionsmedel är det omöjlig att se alla agerande parter som lika starka. Därför är det orimligt att kräva civilrättsliga utformanden runt avtal på denna marknad. Och det är runt denna syn på arbetsmarknaden som svensk lagstiftning formats.

Att ställa sig på fackets systembevarande sida är att stå upp för en maktutjämnande politik medan den politik du förespråkar leder till en högre maktkoncentration på arbetsmarknaden.

Demokrati och jämlikhet på ett papper är inget värt. Att vara lika inför juridiken är inte samma sak som att vara likvärdiga i det verkliga livet.