26 april 2007

Städerskor utan jobb ok enligt AD

Det skulle komma så mycket gott till löntagarna med EG-direktiv och det onda skulle sväljas med det goda... men än en gång visar det sig att det goda inte var så gott.

Nu är det städerskor i Vilhelmina som blev rättslösa när kommunen bytte städbolag och Riksbyggen tog över.

Det är inte första gången som LAS 6b, där Sverige petat in EG-direktivet om övergång av verksamhet, visat sig inte ge någon trygghet eller anställningsvillkor vid övergång.

När jag kollar upp Kurt Junesjös hemsida och register över AD-domar på just övergång av verksamhet, så skriver han om AD 1998/ 144:

Detta är det första mål där AD funnit att det föreligger en övergång av verksamhet enligt EG:s överlåtelsedirektiv (6 B LAS).

Så bra blev det med alla goda regler från EU som skulle göra oss tryggare.

Nåja, jag känner mig ju inte lurad, för jag gick ju aldrig på det när vi skulle rösta 1994... jag hade redan då på känn att det skulle kosta mer än det smakade.

Inga kommentarer: