2 april 2007

Snart snart snart rugby-VM!

Ursäkta att jag har helt bytt spår i detta blog-inlägg… men det spritter så i rugby-kroppen en dag som denna!

För idag har jag gjort det, köpt biljetter till rugby-VM!

Den 13-åriga brorsonen och jag har drömt nu i två år om att åka till Frankrike för att kolla. Vi har vänt ut och in på resonemangen. Vilka matcher ska vi satsa på, vilka lag är viktigast. Oscar vill se Jason Robinson i England, jag vill se alla femton i det irländska laget. Men om det blir svårt att hitta biljetter har vi varit överens: Det är viktigast att vi får se ett lag från Söderhavet. Ett lag med en Haka.

Så nu har jag köpt biljetter till matchen mellan Springboks och Manu Samoa, dvs Sydafrika och Samoaöarna, söndagen den 9 september i Paris. På YouTube finns en filmsnutt från en tidigare match dem emellan… främst med Manu Samoas Haka.


Har vi tur kan vi få tag på biljetter till matchen mellan England och USA på lördagen i Lens. Med ännu mer tur kanske vi kan få se öppningsmatchen Frankrike-Argentina på Stade de France på fredagen.

Trots en jobbig förkylning blir jag väldigt inspirerad och den egna säsongen börjar strax. Vi är på gång att smygstarta utomhusträningen på Årstafältet nu i veckan. Dessutom är datumet klart för den årliga Beachrugbyn i Tylösand, den 14 juli.

YouTube är mumma för en svensk rugbyspelare som sällan får se nåt på tv.

Det här förklarar rätt bra varför jag föredrar rugby framför fotboll numera. Fotbollsbiten är kanske något lång... så hoppa gärna över lite när ni fattat grejen... det blir action när det är 1.13 kvar...


Denna Adidas-reklam kanske är skulden till att Becks sköt straffen över ribban i EM -04… det var ju Jonny Wilkinson som sköt England till VM-guldet i Australien -03.


Den politiskt sentimentala Lisa blir nästan löjligt tårögd när jag ser/ hör Irelands Call inför match. Till saken hör att i rugby har Irland bara ett landslag, det finns inget nordirländskt rugbylandslag. Därför har man skrivit Irelands Call, som rugbyns och det enade Irlands egna nationalsång.


YouTube bjuder också på lite Monty Pythonsk rugby-humor. En match mellan Derby Council (kommunstyrelse alltså) och de nya zeeländska All Blacks på tour. Jag förstår ju hur kul det var att göra ett inkastmoment när man har en spelare som sitter på en annans axlar och blir hur lång som helst (ska föreställa Derbys borgmästare vad jag förstår), eller han med spiran in i en klunga. Än roligare är kommentarerna om Kina... är det politik eller rugby han snackar om?

Den får avsluta min lilla rugby-frossa.

3 kommentarer:

Magnus Ahlkvist sa...

Hej!

Vilket lag spelar du i? Finns det ngn chans att man får se dig på Korsängsfältet i Enköping i sommar?

Lisa Rasmussen sa...

joda, du har möjligheter att se mig, jag spelar med Attila, och vi har Enköping i serien...

för övrigt spelar en f.d. Attilian och f.d. nacka-bo i Enköping, Jessica

Lisa Rasmussen sa...

nu är det klart:

2007-05-30 19:00 Korsängens IP A
Enköping RK-Attila RG