20 juni 2007

”Kundnöjdhet” värdelös information

Nu anmäler de tidigare anställda på Curanda företaget enligt Lex Sarah. Det är de uppgifter som de suttit på som avslöjats tidigare i Kommunalarbetaren, att man stulit tid från vårdtagarna.

Vårdtagare som blivit biståndsbedömda för viss tid har inte fått sin service på den tiden. De anställdas scheman avslöjar det när man samkör scheman mot beslut om tid. Vad jag utläser av artiklarna har ägaren kört en klassisk strategi för att dölja sitt fiffel:
- håll isär fakta så hela bilden inte är tillgänglig
- håll isär personalen för att de inte ska kunna reflektera över situationen och lägga pussel
Härska genom att söndra alltså. Har sett det förr. När jag jobbade fackligt så var det sällan ett annat slut på historien om en arbetsplats där folk mådde dåligt, ville ha hjälp men inte vågade träda fram, livrädda för öppna och dolda repressalier. Efter en viss tids jobb (från två till fyra år ca) så kom det till slut fram, det fanns ekonomiska oegentligheter som doldes bakom kaoset.

Under hela denna resa kring Curanda så har den borgerliga majoriteten gömt sig bakom begreppet ”kundnöjdhet”. Det kan inte vara fel på Curanda, för de har goda resultat i kundundersökningarna. Nu när hard facts ligger på bordet så är de plötsligt förvånade.

Jag är inte imponerad. De har nämligen blivit informerade vart efter från facket och ställda mot väggen av oppositionen när de inte gjort något. Får man obekräftad information kan man självklart inte agera, men tyder den på allvarliga missförhållanden så har man faktiskt en skyldighet att få informationen bekräftad eller avvisad som osann. Men den borgerliga majoriteten har valt att säga att kundundersökningen är en tillräcklig information för att kunna avvisa alla påståenden om Curanda som osanna.

Jag vet också hur dessa kundmätningar går till. När jag jobbade inom barnomsorgen så gjordes de årligen. Jag vet hur föräldrarna resonerade när de skulle svara. De gillade sina ungars ”fröknar” och ville inte ställa dem i dålig dager. De la in själva relativitet i frågorna, när de skulle svara så gjorde de utifrån de nya förutsättningarna, även om den förtryckta frågan inte var formulerad så. Så de svarade inte på om det var lika bra nu med hälften av personalen kvar, som det var tidigare med dubbelt så många.

Så kallad ”kundinformation” är självklart för en verksamhet intressant. Men som enda kvalitetsmått helt värdelöst. Men i det moderata Nackas drömmar om en fullständigt marknadsanpassad verksamhet så faller absoluta kvalitetsmått bort. Till exempel en så enkel sak som frågan:
Har vårdtagaren fått den omsorg som man beslutade att denne skulle få?
Så offrar man ett gäng vårdtagare för att man gjort politik på att bara använda värdelös information.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det som besvärar mig mest är allt gnäll från vänster och ett fördummat fack utan vett och reson. Det finns inget som hindrar er att bilda egna kollektivt/företag på de villkor som ni alltid utgår ifrån att någon annan, d v s arbetsgivaren skall stå för.

Är det så enkelt att ni inte vågar ta ansvar för eget arbete och liv? Är det så att det alltid är någon annan som skall betala det ni begär. Mervärde/vinst att betala kostnader kommer inte av egen kraft, det borde du åtminstone förstå.

Sedan är ni ju så duktiga o kompetenta inom offentlig sektor enligt din egen mening.
Har det aldrig föresvävat dig möjligheten att med denna grundmurade kompetens helt enkelt byta jobb med bättre betalt eller starta eget alt. kollektiv?

Du/ni har en valmöjlighet, men det verkar som gnällandet är en enklare väg ut och att "andra" skall betala, det "heliga offentliga", d v s mina och andras skattemedel skall betala.

Ta dig en funderare åtminstone över det du skriver.

Mr. JB